Skip to main content

Resepi Bubur Lambuk Azimah

Resepi Bubur Lambuk Azimah : Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Sempena bulan Ramadhan al Mubarak yang mulia nie saya ingin mengucapkan selamat berpuasa bagi yang beragama islam…Semoga segala amalan dan ibadah yang dilakukan diterima serta mendapat keberkatan dan rahmat-Nya..Insha Allah…. Mudah-mudahan…

Hari ini saya ingin kongsikan satu resepi yang sering saya buat bila tiba time puasa… Apa lagi kalau bukan bubur lambuk… Resepi asal nie saya dapat dari
seorang kawan ,namun resepi tu kini saya telah upgrade dengan citarasa utara dan memberi nama bubur lambuk Azimah!..hehehe..



Kalau nak tau bubur lambuk nie telah menjadi kegemaran rakan2 guru di sekolah saya dan ada di antara mereka yg menempah bubur lambuk nie utk majlis iftar atau sebagainya .namun ada juga yang minta resepi nie dari saya…jika nak tau apa resepinya jom lah tengok di sini…


Bubur lambuk Azimah

Bahan:

*2 cawan beras-bersih dan toskan

*1 mangkuk kecil daging/ayam (jika guna daging pastikan direbus lebih awal)

*segengam udang kering

*1 sb biji halba (boleh juga digantikan dgn herba campur)

*1 kiub pati ayam /1 sb serbuk pati ayam knorr



2 helai daun kunyit- dimayang

1 batang lobak merah-potong dadu

1 mangkuk kecil lobak masin-potong dadu(optional)

1 cawan santan pekat

garam secukup rasa

daun sup

daun bawang

bawang goreng



bahan rempah utk menumis:

sedikit rempah 4 sekawan(kayu manis,buah pelaga,bunga lawang ,bunga cengkih)

4 ulas bawang merah -dikisar

2 ulas bawang putih -dikisar

2 cm halia -dikisar

2 batang serai -dikisar

segengam ikan bilis – dikisar

2 sb rempah sup(sy guna rempah sup soto mak siti)

1 sb serbuk lada hitam

cara-cara:

Masak nasi bersama bahan yang bertanda *.Pastikan air utk dimasak dilebihkan . sementara menunggu nasi masak dan mengembang bolehlah kita menumis bahan2 rempah..

mula2 tumis rempah 4 sekawan,kemudian masukkan bahan yang dikisar bersama rempah sup dan serbuk lada hitam…masak hingga pecah minyak.bila hampir kering tutup api.

Bila nasi dah mula nak kembang bolehlh campurkan rempah yg ditumis tadi.masukkan bersama lobak merah,lobak masin dan daun kunyit..semasa proses memasak tu bubur perlu sentiasa dikacau,api pula jgn terlampau kuat dan jangan lupa pastikan air sentiasa ditambah supaya bubur tak terlalu pekat…bila dah sebati semua bahan,bubur nasi betul2 kembang (tempoh memasak bubur lebih kurang 2 jam), barulah dicampur santan,daun sup dan daun bawang…jgn lupa garam yer…lps tu tutup api.hidangkan bersama bawang goreng…yummy!

selamat mencuba…

Comments

Popular posts from this blog

Al Fatihah buat Prof Madya Md Izzuddin Hj Ali @ Prof Izzi

Assalamualaikum & salam sejahtera : Terkejut kak Zee bila dapat tahu Prof Izzi ( Prof Madya Md Izzuddin Hj Ali ), pakar Motivasi terkenal di Malaysia telahpun pergi menemui Pencipta kita pada hari Jumaat 24 Jun 2016 ( jam 12.45 tengahari ). Perginya juga ialah pada tanggal 20 Ramadhan. Ya Allah..

Watak Kartun pada Kuih Pau

اَلسَّلاَ مُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ Lama kak Zee tak update blog ni. Rindu pulak rasanya nak update tentang resepi-resepi terbaru kak Zee.. Tapi tak sempat lagi nak rekod. Tadi tengah search cari idea nak buat kuih pau di Youtube terjumpa pulak kuih pau yang hipster ni. Macam-macam idea boleh dibuat dengan kuih pau ni yer. Boleh la kak Zee cuba buat pau hipster macam ni. Sangat sesuai untuk majlis ulang tahun kelahiran anak-anak. Video ni dari indonesia dibuat oleh Diana Cahya ? terkejut kak Zee tadi ingatkan adik kak Zee Cahaya Diana yang buat. Kalau dia buat memang tekejut beruk la... hahaha.. Ok2 hanya orang tertentu jer faham. Apa-apa pun jom kita layan sama2 video ni. Watak Kartun pada kuih Pau yang sangat menarik..

Jahitan dan Sulaman Manik #1

Assalamualaikum & Salam Sejahtera, Jahitan dan Sulaman Manik #1 : Di bawah ini adalah contoh jahitan dan sulaman manik #1. Hanya jahit sulaman manik pada pergelangan tangan sahaja.  Kebiasaannya jahitan dan sulaman manik bukan hanya dijahit pada baju baru sahaja, tapi baju lama pun boleh jika nak nampak baru boleh tambah jahitan manik. Hehehehe.. Macam yang kak Zee buat ni lah.. Amacam? Ok tak?